Wat is gastvrijheid en hoe zorg je ervoor dat jij jouw gastvrijheid vergroot?

Gastvrijheid is een ruim begrip en wordt door een iedereen anders geïnterpreteerd. Wat is gastvrijheid precies en hoe vergoot ik mijn gastvrijheid? Het begrip kan in vele contexten gebruikt worden, net zoals dat gastvrijheid voor ieder persoon een andere beleving is. Wat is gastvrijheid nu eigenlijk?

Ondanks gevaar voor eigen leven toch gastvrij zijn

Gastvrijheid is een eeuwenoud begrip onder alle culturen, overal ter wereld. Zo bestond gastvrijheid onder de Germaanse bevolking uit het verdedigen en verzorgen van vreemdelingen, met het gevaar en risico voor eigen leven.

In de moderne tijd kan er een splitsing worden gemaakt van commercialisatie en de universele waarden. Aangezien jij, TDC en de hotels afhankelijk zijn van de bezoekers, gaat dit artikel over gastvrijheid met betrekking tot horecadiensten.

Wat is gastvrijheid?

Een synoniem van gastvrijheid, is hospitaliteit. Van oorsprong stamt het woord hospitaliteit af van het Latijnse woord hostis, wat vreemdeling betekent. Van Dale beschrijft gastvrijheid als volgt: ‘’Gulheid in het onthalen of herbergen van gasten; synoniem: hospitaliteit – de plicht, de deugd der gastvrijheid. Wikipedia als ‘’het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen het ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil. John Hokkeling en Laura de la Mar (2007) beschrijven gastvrijheid op de voldoende manier: ‘’gastvrijheid is het prettige, welkome gevoel dat de gast beleeft met de gastvrouw -of heer en de dienst van het bedrijf.

Zoals hierboven genoemd is gastvrijheid in meerdere contexten te gebruiken; je thuis voelen en leven als een koning. Hoe zorg je ervoor dat de gast zich op zijn/haar gemak voelt?

Gastvrijheid in de ogen van TDC Horeca

Bij TDC Horeca staat gastvrijheid hoog in het vaandel. Alleen op deze manier kunnen wij ervoor zorgen dat wij continuïteit kunnen bieden aan onze klanten. Het gevolg hiervan is dat onze medewerkers voor langere duur ingezet worden bij vaste hotels met ieder hun eigen gastvrijheidsbeleving.

Gastvrijheid vergroten

Zoals je hebt gelezen kan het begrip ‘’gastvrijheid’’ op meerdere manieren worden geïnterpreteerd. Nu is de vraag hoe kan ik mijn gastvrijheid vergroten en tevens voldoen aan de wensen van gasten, hotels en TDC Horeca? Namens TDC Horeca lever je gastvrijheid en ben je het visitekaartje en de dienstverlener die weet hoe je gastvrijheid moet uitstralen.

Gastvrijheid is een kunst

Gastvrij zijn is niet moeilijk. Iedereen is gastvrij op zijn eigen manier, het is echter wel een kunst om gastvrij te zijn tijdens een ontmoeting met iemand die anders is dan jij. Gastvrijheid heeft een aantal elementen die de beleving van gastvrijheid positief kan beïnvloeden, de volgende elementen zijn bepalend blijkt uit onderzoek:

  • Hotel: imago, inrichting van hotel, walk in
  • Omgeving: geluid, kleur, geur
  • De gastvrije medewerker: kleding, haardracht, make-up, taalgebruik en woordkeuze

Hoe ga je daarmee om?

In eerste instantie is het noodzakelijk om te achterhalen wat het doel van de gast is die op zoek is naar een passend hotel met zijn of haar wensen en eisen.

Houd er rekening mee dat gastvrijheid niet begint bij het inchecken van een bezoeker, maar al zodra een gast thuis zit en zich oriënteert voor een hotelbezoek. Er wordt gebeld naar het hotel en de receptionist neemt de telefoon op ‘’goedemiddag, u speekt met … van hotel …’’ of zeg je ‘’hallo!?’’ Nou, als iemand op de laatste manier de telefoon opneemt dan weet ik het wel…

Deze theorie wordt ook wel de guest journey genoemd. Deze theorie brengt in kaart hoe de gast zich oriënteert, waar de gast tegenaan loopt en wat de gast wenst en eist en hoe de gast het hotelbezoek  ervaart.

Probeer het eens zelf! Hoe zou jij behandeld willen worden?

Delen.

Deel dit artikel met je vrienden!

Facebook
Email
WhatsApp
LinkedIn

Nieuwsbrief.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in!

Gerelateerde artikelen.