Het verschil tussen een nachtportier en nachtreceptionist

In grote hotels zijn ’s nachts vaak meerdere personen aan het werk. Dit zijn onder andere nachtreceptionisten en nachtportiers. Maar wat is nou het verschil?

Nachtportier

De nachtportier is de eerste medewerker die de gast ziet en begroet, wanneer hij of zij het hotel betreedt. De nachtportier heet de gast welkom en neemt indien gewenst de koffers aan en brengt deze naar de hotelkamer. Wanneer een hotel valet parking (parkeerservice) aanbiedt zal de nachtportier de auto van de gast wegzetten in de parkeergarage en weer voorrijden wanneer de gast vertrekt. Daarnaast is het van groot belang dat de nachtportier oog heeft voor de algehele veiligheid. Dit wordt gedaan door controlerondes te lopen en indien nodig (de-escalerend) op te treden en correct te handelen bij calamiteiten.

Nachtreceptionist

Een nachtreceptionist is verantwoordelijk voor het in- en uitchecken van de gasten die laat aankomen, of vroeg vertrekken. Verder neemt de nachtreceptionist gedurende de nacht de telefoon aan, is het eerste aanspreekpunt en indien mogelijk voldoen aan de verzoeken van de hotelgasten. Daarbij is de nachtreceptionist tevens verantwoordelijk voor administratiewerkzaamheden zoals het opmaken van de kassa, de night audit en het klaarleggen van de schoonmaak- en brandweerlijsten.

Bovendien zijn er voor beide functies nog nevenactiviteiten die verricht worden. Dit kan echter bij elk hotel verschillend zijn. Denk hier aan het verrichten van lichte opruim- en schoonmaakwerkzaamheden en het voorbereiden van het ontbijt.

Echter zijn er niet bij alle hotels meerdere personen aan het werk. Wanneer er sprake is van maar één persoon, fungeert deze persoon zowel nachtportier als nachtreceptionist.

Wat is het verschil tussen een nachtportier en nachtreceptionist?

Nachtreceptionist:

  • In- en uitchecken van gasten
  • Night audit
  • Administratie

Nachtportier:

  • Gasten begroeten en koffers aannemen
  • Controlerondes lopen
  • Valet parking

Wat zijn de overeenkomsten?

  • Er is geen verzoek waar ze van opkijken
  • Beide erg representatief
  • Van nature gastvrij
  • Vinden het niet erg om de handen uit de mouw te steken
  • Beide handelen correct bij calamiteiten

 

 

Delen.

Deel dit artikel met je vrienden!

Facebook
Email
WhatsApp
LinkedIn

Nieuwsbrief.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in!

Gerelateerde artikelen.