Corona-eisen voor horecapersoneel na 25 september

Vanaf 25 september gelden er weer nieuwe coronaregels. Gasten hoeven geen vaste zitplaats meer te hebben en de 1,5 meter afstand regel verdwijnt ook. Daarentegen moet  de horecaondernemer haar gasten wel vragen om een geldig coronatoegangsbewijs, voor zowel binnen als buiten. Nu vraag je je misschien af of dit ook voor de horecamedewerkers geldt. Het antwoord op die vraag vind je in dit artikel.

Om de horeca binnen te kunnen komen dien je een geldig coronatoegangsbewijs te kunnen laten zien. Dit is een qr-code in de CoronaCheck app, die je kunt krijgen na volledige vaccinatie, met een herstelbewijs van corona of met een negatieve testuitslag van niet ouder dan 24 uur. Goed nieuws voor de mensen die nog niet gevaccineerd of hersteld zijn: voorlopig blijft de coronatest gratis.

In de eerste instantie zou de regel rondom het toegangsbewijs alleen gaan gelden voor horecabedrijven met 75 zitplaatsen of meer, maar het kabinet heeft besloten de maatregel toch in te stellen voor alle horecabedrijven, ongeacht het aantal zitplaatsen. Alle gasten vanaf 13 jaar moeten een corona toegangsbewijs hebben, of ze nou binnen of buiten willen zitten.

Maar welke regels gelden er dan precies voor het personeel?

Om aan het werk te mogen in de horeca, heb je geen coronatoegangsbewijs nodig. Wel geldt voor medewerkers van horecagelegenheden het dringende advies om regelmatig een (zelf)test te doen.

Als werkgever mag je niet vastleggen of medewerkers wel of niet gevaccineerd zijn, dat is namelijk in strijd met de AVG. Echter is hier een uitzondering op gemaakt voor de zorg. In de zorg mogen werkgevers medewerkers wel vragen of ze gevaccineerd zijn, echter is de medewerker niet verplicht om te antwoorden. Mocht het antwoord uitblijven, dan kan dat wel gevolgen hebben voor het werk.

Een omweg die KLM maakt om er toch zeker van te zijn dat medewerkers gevaccineerd zijn, is dat ze de bedrijfsarts inschakelen om dit te vragen/achterhalen. Volgens de autoriteit persoonsgegevens mogen werkgevers zelf namelijk geen medische gegevens van hun personeel beheren, maar de bedrijfsarts mag dat wel. De reden dat KLM het op deze manier aanpakt is dat sommige landen een vaccinatie verplicht stellen voor alle luchtreizigers, inclusief bemanning.

Hoe worden deze regels gehandhaafd?

Rutte kondigde een tijdje geleden aan deze regels zeker te gaan handhaven, iets wat voorheen nog niet gebeurde. Het is natuurlijk praktisch onmogelijk om iedere horecagelegenheid te gaan controleren, maar op excessen wordt zeker gehandhaafd. Er worden boa’s en ‘mystery guests’ ingezet om te kijken of de regels goed worden nageleefd. Daaruit kunnen dan weer lessen gehaald worden en dat wordt dan besproken met de verschillende sectoren.

De feiten op een rij

Vanaf 25 september geldt een coronatoegangsbewijs:

  • In de horeca, ongeacht de grootte van de horecagelegenheid;
  • Bij (sport)evenementen;
  • In theaters en bioscopen.

Voor de horeca in uitvaartcentra, wegrestaurants en bij bezorgen en afhalen gelden uitzonderingen, hiervoor geldt geen coronatoegangsbewijs.

Een coronatoegangsbewijs krijg je na:

  • Twee prikken (14 dagen na de tweede vaccinatie kun je de geldige qr-code ophalen)
  • Een geldig herstelbewijs;
  • Een negatieve testuitslag van maximaal 24 uur oud.

De drie mogelijkheden kunnen getoond worden via de CoronaCheck app of de papieren variant.

Vaccinatiegraad

Op dit moment heeft naar schatting 85,8% van alle 18-plussers een eerste vaccinatie ontvangen en is 81,9% volledig gevaccineerd. Van iedereen boven de 12 jaar oud heeft 83,3% een eerste vaccinatie ontvangen en is 79,2% volledig gevaccineerd.

Delen.

Deel dit artikel met je vrienden!

Facebook
Email
WhatsApp
LinkedIn

Nieuwsbrief.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in!

Gerelateerde artikelen.